AS - SALAFIYAH

1001 Kisah Tentang Islam, Himpunan Teladan dan pengetahuan lainnya

Bilal Yang Teguh Iman

post by Unknown Tuesday, December 25, 2012

    Saiyidina Bilal (berkulit hitam) adalah di antara 7 orang yang pertama menzahirkan keIslaman secara terang-terang meskipun diancam oleh kafir musyrik. Mengetahui Bilal telah memeluk Islam, tuannya pun menyiksanya dengan memakaikan baju besi dan kemudian dijemur di padang pasir yang sangat panas. Ketika ditanya tentang pegangan agamanya, Bilal tetap mengucapkan 'Ahad! Ahad!' (Allah Yang Esa, Yang Esa).

    Bilal kemudian diseret hingga ke lereng-lereng gunung tetapi Bilal tetap mengucapkan 'Ahad! Ahad!'. Imannya tidak goyah sedikitpun. Melihat tidak ada perubahan perilaku dalam diri Bilal, mereka kemudian menambah siksaan dengan meletakkan batu besar di atas badannya yang terjemur di tengah panasnya terik matahari. Namun tiada ucapan lain yang keluar dari mulut Bilal kecuali 'Ahad! Ahad!' . Bilal rela mati daripada menukar pegangan agamanya yang haq kepada yang bathil. 

    Setelah Saiyidina Abu Bakar diberitahu tentang siksa yang dialami oleh  Bilal, Abu Bakar terus menjumpai Umaiyah yang sedang menyiksa Bilal dan kemudian meminta Bilal untuk dibebaskan. Sebagai ganti Abu Bakar menyerahkan seorang hamba hitam yang lebih kuat sebagai tebusan. Setelah ditebus, Saiyidina Abu Bakar pun membebaskan Bilal dari perhambaan. 
 

Moral & Iktibar :
  1. Iman yang kental dan pegangan aqidah yang kuat tidak dapat digugat sekalipun disiksa dengan berbagaibagai siksaan.
  2. Kemanisan iman akan kekal abadi di dunia dan akhirat. 
  3. Allah tidak melihat kecantikan fisik seseorang tetapi yang paling utama ialah kecantikan hati. 
  4. Allah meningkatkan derajat keimanan seseorang, dengan memberi ujian dan cobaan.  
  5. Selagi tidak diuji dengan kesusahan, tahap keimanan belum dapat dipastikan kebenarannya. 
  6. Bertambah kuat iman seseorang, bertambah berat pula ujian yang Allah berikan kepadanya.
  7. Ujian dan bala yang di berikan kepada seseorang bukan berarti Allah membencinya, sebaliknya adalah suatu rahmat untuk meninggikan derajatnya di sisi Allah.
  8. Bala sebenarnya bukan 'bala' tetapi adalah suatu nikmat yang patut disyukuri. 
  9. Kekayaan dan kesenangan hidup belum tentu menjadi suatu nikmat, melainkan suatu cobaan/bala untuk menguji seberapa besar iman kita dalam mensyukuri apa yang telah Allah beri atau sebaliknya.

@@@-----------------------------------------------------------------------------@@@


Demikian yang dapat saya sampaikan mengenai "Bilal Yang Teguh Iman ". Semoga himpunan tersebut bermanfaat bagi anda dan temukan himpunan lainnya di http://story99info.blogspot.com/
Jangan lupa tinggalkan komentar ..... thanks !!

Related Post



0 komentar

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate

Popular Post

Open Cbox

Followers